Mediterrane landen zorgen voor daling autoverkopen

Goed en slecht nieuws op het gebied van de Europese autoverkopen. De belangrijke Duitse markt laat een duidelijke stijging zien, maar door problemen in de zuidelijke landen dalen de Europese verkopen uiteindelijk toch.

In de Europese Unie zijn in maart dit jaar 1.558.915 auto’s verkocht. In maart 2010 waren dat er nog 1.641.014, waardoor de daling 5,0 procent bedraagt.

De grootste markt van Europa is het Verenigd Koninkrijk met 366.101 verkochte auto’s (-7,9 procent); met de 327.921 stuks van de vorige maand werd Duitsland nummer twee.

Onze Oosterburen noteerden daarmee een stijging van 11,4 procent. Nummer drie is Frankrijk met 257.333 nieuw verkochte auto’s, een plus van 6,1 procent.

Dalingen

De landen aan de Middellandse Zee doen deze stijgingen echter teniet. Italië zag de verkopen bijvoorbeeld met maar liefst 27,6 procent dalen ten opzichte van maart vorig jaar: de fabrikanten sleten daar 187.687 auto’s.

Ook de 88.396 auto’s van Spanje betekenden een dikke min (29,1 procent) en in Griekenland werd zelfs minder dan de helft van vorig jaar verkocht (8.531, -55,2 procent).

Alfa Romeo

Bij de merken is Alfa Romeo procentueel gezien de grote winnaar: het Italiaanse merk noteerde een stijging van maar liefst 65,7 procent naar 15.797 auto’s. Ook Lexus zag de verkopen flink stijgen: 3.851 verkochte auto’s betekende een toename van 55,9 procent. De andere grote winnaars waren Nissan (+33,7 procent), Mitsubishi (+31,7 procent) en Mini (+21,6 procent).

Waar winnaars zijn, zijn in een krimpende markt natuurlijk ook verliezers. We moeten die vooral onder de volumemerken zoeken. Een grote verliezer was Mazda, dat de verkopen met 29,7 procent zag dalen naar 20.085 stuks.

Ook Italiaanse hoek vielen er zware klappen: het merk Fiat zag de verkopen met 27,5 procent dalen naar 78.663 stuks en Lancia verloor 23,8 procent van de nieuw verkopen (9.964 stuks). Daardoor daalden de verkopen van de Fiat Group als geheel uiteindelijk met 20,2 procent.

Ford moest 16,7 procent inleveren en Renault/Dacia zag de verkopen tenslotte met 14,6 procent dalen.

Bron: Autoweek

auto

Op April 21, 2011